مشهد مقدس بهسبب حضور هشتمین امام ما، علیابنموسی الرضا(ع)، مهمترین شهر مذهبی ایران است و ایران انقلاب اسلامی پرچمدار احیای زندگی دینی در عصر جدید است، امام و امت ایران، یاد خدا و مرگ و معاد را به دنیای معاصر برگرداندند و در عصری که بشر پس از جنگهای جهانی و شیوع نگاه دنیاگرانه در خلوت و جلوت و در عرصه زیست فردی و اجتماعی گرفتار خویشتن بود، صلای بندگی در دادند و در مقابل طاغوتها ایستادند.
در چند سال اخیر موقعیت و اهمیت راهبردی مشهد مقدس در جغرافیای بندگی خدا، همواره فکر و ذکر من بوده است و هر جا که توانستهام، گفتهام و نوشتهام که آیا مشهد که با قیاس سادهای میتوان آن را پایتخت معنوی عبادا... در عصر جدید نامید، امروز آن هست که باید باشد؟
بحث تجاریشدن و فروشگاهزدگی و استخرزدگی و توریستی و تفریحیشدن مشهد مدتی است که کمکم بیشتر درحال طرح شدن است و حق هم هست؛ اما من در این مجال، نگاهم بیشتر به آن چیزی است که باید باشد و نیست و نه آن چیزی که شاید نباید باشد و هست. مشهد بهواسطه جضور امام رضا(ع) و سرمایه عظیم معنوی و مادی این آستان مقدس، باید پایتخت صدور محتوای روزآمد در موضوع بندگی خدا برای تمام جهان باشد و اگر ما در مقابل هالیوود و خالیوود و غیره، شهری را مرکز تولید محتوا قرار دهیم، لاجرم این شهر یا شهرک باید در پرتو خورشید ولایت امام رضا(ع) باشد.
مهمترین قدم برای تاسیس این شهرک تولید محتوا، ایده آن است و قاعدتا آستان قدس و نهادهای محلی مشهد باید برای ایجاد این کانون، به میدان بیایند. از آنجا که قم در تولید علم دینی سابقه درخشانی دارد، به نظر میرسد نظر به حضور و توجه بیشتر مخاطبان به مشهد، این شهر باید در حوزه ادبیات و هنر و رسانه متمرکز شود و در پیوندی با قم حرفها و محتوای روزآمد را در قالبهای نو برای مخاطبان ارائه کند
سالها پیش، چند سال متوالی نوار سادهای که مدام تکرار میکرد (ضامن آهو رضا/ لاله خوشبو رضا) همیشه در اطراف حرم عرضه میشد و هنوز هم کموبیش همین نوار مشتری دارد. چرا هیچکس به این بازار آماده فرهنگی بهطور جدی فکر نمیکند؟ قطعا معارف اهلبیت جذابیت بیشتری نسبت به بافتههای خیال هنربندان هالیوود و خالیوود دارد؛ اما شرط نخست برای رونق این بازار، اندیشیدن به آن و ایجاد آن است!
چینیها به این بازار فکر کردهاند و در آن طرف دنیا چیزهایی تولید میکنند که مشتریاش اینجاست. هر بار به حرم میروم از اینکه در محضر امام رضا(ع) و با اعتباری که از ایشان گرفتهایم، اما متاسفانه فقط مشغول خرید و فروش زرشک و زعفران و نخود و عروسکها و خرتوپرتهای چینی هستیم، بسیار دلم میگیرد.کتابفروشیهای حرم مطهر باید ضریب بگیرند و هر کسی که به مشهد میآید باید با دست و دامنی پر از محتوای ناب دین انقلابی به خانه برگردد. تهران بهعنوان پایتخت غربگرایی ایرانی و سیاهچاله سرمایه و جمعیت کارآمد ایران، خیلی کار دارد تا بتواند برای تولید این سنخ محصولات کاری بکند؛ اما مشهد چابک و سرحال و برخوردار از سرمایه معنوی و مادی آستان قدس رضوی، شهری است که برای این ماجرای تازه، بسیار مساعد است. عراق جنگزده و عربستان طاغوتزده، امکان و فرصت رهبری محتوایی را ندارند؛ اما مشهد با چشماندازی درست میتواند خانه خلاقیت و هنر و رسانه بندگان خدا باشد و همه ظرفیتهای جهانی مومنان و مستضعفان را نیز احضار کند و البته شرط نخست این ماجرا این است که گروهی به آن بیندیشند و باور پیدا کنند و بر سر این باور هوشمندانه و مجاهدانه بایستند و کار کنند.
در سایه شهید ناهیدی
یازدهم بهمن نودوسه
علیمحمد مؤدب
ستون روزانه خط تهران-مشهد- روزنامه شهرآرا