مودب در مصاحبه با خبرگزاری دانشجو

تشکل های صنفی باید نماینده تمام آراء صنوف خود باشند.

در واقع بسیاری از تشکل های صنفی نماینده تمام صنف خود نیستند؛ باید به سمتی برویم که تشکل های صنفی به مرکز تاثیرگذاری در فضای فرهنگی تبدیل شده و بتوانند نقش خود را به درستی ایفا کنند. ابتدا باید تشکل های صنفی نماینده تمام آراء صنوف خود باشند.

یکشنبه 09 تیر 1392

علی محمد مودب در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی «خبرگزاری دانشجو»، با بیان اینکه وزیر ارشاد باید اهل فرهنگ باشد، گفت: ویژگی های یک وزیر ارشاد خوب مربوط به امروز و فردا نیست. به قول یکی ازدوستان، وزیر فرهنگ باید حداقل 7 جلسه قبل از وزیر شدن به جلسات فرهنگی و هنری رفته باشد! چون بحث های فرهنگی در حال حاضر خیلی جدی تر است، قاعدتا باید بیشتر بر این موضوع دقت شود و یک فرد آشنا به حوزه فرهنگ  به عنوان وزیر ارشاد انتخاب شود.
 
وی با بیان اینکه تشکل های صنفی در فضای ادبیات و هنر به درستی شکل نگرفته اند، ادامه داد: در واقع بسیاری از  تشکل های صنفی نماینده تمام صنف خود نیستند؛ باید به سمتی برویم که تشکل های صنفی به مرکز تاثیرگذاری در فضای فرهنگی تبدیل شده و بتوانند نقش خود را به درستی ایفا کنند. ابتدا باید تشکل های صنفی نماینده تمام آراء صنوف خود باشند.
 
مدیر موسسه «شهرستان ادب» افزود: برخی از تشکل های صنفی دارای گرایش خاص هستند که طبیعتا نمی توانند نماینده یک صنف باشند؛ به طور مثال زمانی که یکی از دوستان ما در موضوع سرقت ادبی داستانش در یک فیلم به یکی از این تشکل های پر سر و صدا شکایت کرد، به دلیل طرفداری این مرکز از متهم، رای را اعلام نکردند در حالی که یکی از داوران سر کلاس دانشگاهش گفته بود که رای به نفع شاکی صادر شده و از عدم اعلام رای متعجب است.  این یک مثال کوچک است که نشان دهنده این است که این تشکل ها نمی توانند نماینده کل صنفشان باشند باشند چرا که اغلب برآمده از رانت هستند نه از دموکراسی واقعی. وقتی خشت اول کج گذاشته شده، اصلاح دشوار است، مثلا آیین نامه ها را طوری درست کرده اند که جمع محدودی کار دستشان باشد و حتی می بینیم که در همان جمع محدود هم در برخورد سلایق و بعضا منافع، یک عده را حذف می کنند!  از این مثال ها زیاد است.
 
مودب با بیان اینکه تمامی فعالیت های فرهنگی از شعر و داستان شروع می شود، اظهار داشت: در شعر رویش و تولید زیاد است ولی سازماندهی نیست. قوانین و حمایتها نیاز به بررسی جدی دارند، در حوزه داستان وضع مناسبی نداریم و تولید داستان های فارسی بسیار کم است. در واقع ما در تولید داستان فارسی و تربیت داستان نویس فارسی نویس ضعف های زیادی داریم.
 
وی با بیان اینکه عالم جدید، عالم سینما است وسینما نیز به ادبیات داستانی تکیه دارد خاطر نشان کرد: باید در حوزه داستان نویسی تلاش های بیشتری صورت گیرد تا داستان های ایرانی و اسلامی بیشتری نوشته شود. البته منظور از نوشتن داستان این است که این داستان ها در ساختاری درست و با کیفیت مطلوب نوشته شود.
 

مدیر موسسه ی فرهنگی هنری شهرستان ادب در پایان با بیان اینکه باید داستان نویس پرورش دهیم و داستان نویسی را به عنوان یک پدیده در کشور ترویج کنیم و به آن ضریب بدهیم، خاطر نشان کرد: ما باید جوانان را برای ورود به این عرصه ترغیب کنیم تا از این طریق، شاهد افزایش ظهور و حضور چهره های برتر در عرصه داستان نویسی باشیم. اگر فردی به دنبال اصلاح کشور است در حوزه کارهای قلمی و حمایت از اهالی قلم باید کارهای جدی تری انجام دهد؛ چون هر امر مطلوبی باید اول نوشته شود و بعد از آن است که آن مطلوب در صورت های مختلف هنری تجلی می یابد و بعد امکان محقق شدن و اجرا می یابد.

پیوند مطلب در خبرگزاری دانشجو

نظر جدید

 

نام

ایمیل

 
تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید: