درباره اهمیت شعر در منظومه فرهنگی انقلاب
ستون اصلی خیمه هنر انقلاب
شعر ستون اصلی خیمه هنرهای ماست، در نشست خبری دوره آموزشی شعر جوان انقلاب اسلامی(آفتابگردانها) گفتم و خبرگزاریها نوشتند و گفتم که اگر شعر در کانون اصلی فعالیتهای فرهنگی و هنری قرار بگیرد بسیاری از مشکلات فرهنگی ما رفع خواهد شد.
ﺳﻪشنبه 21 بهمن 1393
شعر ستون اصلی خیمه هنرهای ماست، در نشست خبری دوره آموزشی شعر جوان انقلاب اسلامی(آفتابگردانها) گفتم و خبرگزاریها نوشتند و گفتم که اگر شعر در کانون اصلی فعالیتهای فرهنگی و هنری قرار بگیرد بسیاری از مشکلات فرهنگی ما رفع خواهد شد. شاید بسیاری فکر کنند، ادعایی است که فلانی مطرح کرده ولی انشاءا... در این مجال مختصر بهقدر وسع از این فرضیه دفاع خواهم کرد، شعر انقلاب عصاره حرفها و آرمانهای انقلاب اسلامی و باورها و عقاید و احساسات و تجربیات ما در عصر انقلاب اسلامی است و موفقترین هنر در بازتاب واقعیتها و حقیقتهای انقلاب اسلامی نیز هست.
اگر آثار شاعران انقلاب اسلامی از طاهره صفارزاده و موسویگرمارودی تا علی معلم و قیصر و سلمان هراتی و سیدحسن حسینی و محمدکاظم کاظمی و قزوه تا شاعرانی از سنخ مرحوم آقاسی و سپهر و جوانترهایی مثل محمدمهدی سیار و میلاد عرفانپور در کانون توجه مدیران و برنامهریزان فرهنگی قرار داشت و اگر رسانههای دیجیتال و مطبوعات و صدا وسیما چنان که باید به شعر پرداخته بودند به گمان من بسیاری از مشکلات فرهنگی ما حل شده بود و مثلا ما امروز در جشنواره فیلم فجر این همه فیلم مسئلهدار و مشکوک نداشتیم.
شعر توانست با وفاداری به آرمانهای انقلاب و روایت تجربه معنوی مردم، نمونهای از هنری باشد که مطلوب انقلاب اسلامی است. شاکله اصلی تفکر و هویت مدیران فرهنگی و نیز هنرمندان جوان کجا ساخته میشود؟ شعر ما معدن گرانسنگترین نمونههای هنر دینی و انقلابی است، جدا از آثار بزرگان ادبیات ما در اعصار گذشته که همه و همه میتوانند چشمه الهام مدیران و هنرمندان و فعالان فرهنگی باشند، در عصر انقلاب اسلامی نیز بهترین تجلیات معنویت تجربه شده و بهترین تصویرهای امام و امت و شهیدان در شعر منعکس شده است، بهترین و نابترین نقدها بر جمهوری اسلامی با حفظ مشخصه شفقت و وفاداری به آرمانها در شعر بیان شده است و در صحنهترین هنر هم شعر بوده است.اگر شعر مرکز توجهها قرار بگیرد و حرمت و ضریبی شایسته پیدا کند بهراحتی میتوان فهمید از دیگر هنرها چه میخواهیم و چه نمیخواهیم؟ هر شعر خوب علی معلم و محمدحسین جعفریان و محمدکاظم کاظمی میتواند چشمه الهام برای ساخت آثار موسیقیایی و سینمایی و آثار تجسمی و... باشد. مرحوم سیدحسن حسینی کتاب ارزشمند مشت در نمای درشت را که در آن به مقایسه ادبیات و سینما از طریق معانی و بیان، پرداخته است، اینطور آغاز کرده است:« اگر روزی ژاپنیها همت کنند و ما در برنامههای مخصوص کودکان و نوجوانان در یکی از شبکههای تلویزیونی خودمان، شاهد پخش اولین قسمت از کارتونِ منطقالطیر باشیم، شاید دستاندرکاران نقاشی متحرک در ایران پی به ارزشهای تصویری این منظومه عرفانی بینظیر ببرند.»میتوان گفت که شعر انقلاب هم گنجینه و عصاره نابترین حرفهای انسان انقلاب اسلامی است و اگر روزی کسانی همت کنند و تکتک این ایدهها و حرفهای ناب را در هنرهای دیگر پیگیری کنند ما به ارزش این محتوای خالص پی خواهیم برد. در هر حوزهای شعر انقلاب آثاری خلق کرده است و همه هنرها میتوانند از این چشمه فیاض و بیمنت بهره ببرند. زمانی دوست گرافیستی در جایی نوشته بود که چه وام خوبی است وام از شعر که همهاش بهره است. نزدیکترین راه برای تربیت مدیران و فعالان فرهنگی، آشناکردن آنها با شعر انقلاب اسلامی است و مدیران فرهنگی و هنری انقلاب اسلامی اگر به شعر بهعنوان یک متن معیار از تجربه زیسته انسان انقلابی مجهز باشند، بهراحتی میفهمند در حوزههای دیگر چه میخواهند. بهجز حاتمیکیا که خودش شاعر سینمای ایران است، در سطحی دیگر مسعود دهنمکی، یکی از کارگردانهایی است که به صراحت نسبت خودش را با مولوی و نیز شاعران انقلاب اسلامی بیان میکند و همه میبینند که سینمای دهنمکی با همه کم و زیادش چه تفاوتی با سینمای بیرمق امروز ایران دارد. باوجود همه دعواها درباره آثار دهنمکی مهمترین مسئله این است که دهنمکی مسئله اصلی را بسیار خوب یافته است و بخشی از این انس به گمان من از رهگذر انس او با شعر حاصل شده است. دهنمکی در محتوا و پایانبندی آثارش از شعرهای شاعرانی چون میرشکاک، امیریاسفندقه و ناصر فیض و محمدحسین جعفریان شاعر خوب مشهدی، بهره برده است و همین انس ایشان با شعر یکی از دلیلهای مهم درخشش و موفقیت او در جذب مخاطب است.
در سایه شهید جواد کارگر
علیمحمد مؤدب